Frivillig i Dansk Stalking Center

Som frivillig i Dansk Stalking Center har du en central rolle i centrets arbejde for at hjælpe og rådgive personer berørte af stalking.

Som telefonrådgiver er du med til at gøre en forskel her og nu. Det gør du i høj grad ved at trække på både dine medmenneskelige og faglige kompetencer.

På denne side kan du læse mere om rollen som telefonrådgiver og IT-rådgiver samt hvad der skal til for, at du kan blive en del af centrets indsats. 

Det kan en rådgivningssamtale omhandle

Afdækning af muligheder

Psykosocial samtale

Juridisk sparring

kvinde med hovedtelefoner giver råd - frivillig i telefonrådgivning

Frivillig telefonrådgiver

Som telefonrådgiver er det din rolle at hjælpe og rådgive stalkingudsatte, pårørende og fagpersoner i forhold til de problemstillinger, som de henvender sig med. Som rådgiver vil man derfor opleve at skulle varetage samtaler, der omhandler sikkerhed, lovgivning, dokumentation og psykosocial støtte.

 

Telefonrådgivningen er en helt central rolle i de udsattes møde med centret. Oplever man, at der udover rådgivningssamtalen er brug for yderligere hjælp, har man mulighed for at viderehenvise til centrets specialiserede intervention, der rummer jurist, socialrådgivere og psykologer.

Som rådgiver forventer vi, at du:

  • Kan forpligte dig til 9 timers arbejde om måneden fordelt på 3 vagter af 3 timers varighed inden for rådgivningens åbningstider.
  • Kan møde fysisk op i Dansk Stalking Centers lokaler i København til særlige begivenheder, heriblandt introforløbet. 
  • Kan forpligte dig til at være en del af vores team i minimum 1,5 år.
 Det får du: 
  • Mulighed for selv at planlægge dine vagter
  • Gode referencer og CV-relevant dokumentation 
  • En arbejdsplads med et dygtigt tværfagligt team og et særligt fagområde
  • Uddannelse og opkvalificering inden for blandt andet samtaleteknik, risikovurdering, psykologi, IT og jura

Som rådgiver i Dansk Stalking Center vil du være en del af en engageret gruppe af frivillige. Vi lægger vægt på trygge rammer, godt samarbejde og et udviklende miljø. Derfor er det også forventet, at man som frivillig indgår aktivt i frivilliggruppen i forbindelse med fx supervision, oplæring af nye frivillige mm.

Datoer for næste introforløb

  • Intro 1: mandag d. 13/01 2025 kl. 16-20 
    I perioden d. 14/01 – 24/01 skal du kunne lægge 1-2 x 3 timer inden for vores åbningstid.

  • Intro 2: lørdag d. 25/01 2025 kl. 9-15
    I perioden d. 27/01 – d. 14/02 skal du kunne lægge 2-3 x 3 timer inden for vores åbningstid.

  • Intro 3: mandag d. 17/02 2025 kl. 16-20

Sådan ansøger du: 

Alle nye rådgivere skal følge et internt uddannelsesforløb. Derfor opstarter vi nye rådgivere i hold ca. 2-3 gange årligt.

 

Uddannelsesforløbet indebærer et oplæringsforløb bestående af 3 obligatoriske introdage og et lytteforløb, hvor der lyttes med på rådgivningssamtaler.

 

Er du interesseret i at blive frivillig i Dansk Stalking Center, kan du altid sende os en ansøgning. Vi kvitterer for ansøgningen og informerer om tidspunkt for opstart af nye frivillige.

 

Deadline for ansøgninger er søndag d.5/01 2025 kl. 23.59
Vi kalder løbende til samtale, så send gerne din ansøgning hurtigst muligt.

 

 

”Mange stalkingudsatte føler sig ikke taget alvorligt af systemet eller deres netværk. Det motiverer mig, at jeg kan være med til at give dem den rigtige hjælp”

– Frivillig telefonrådgiver

 

Ofte stillede spørgsmål

I Dansk Stalking Center kan du være frivillig telefonrådgiver eller IT-rådgiver. Som telefonrådgiver besvarer du opkald fra udsatte, pårørende og fagpersoner og yder relevant rådgivning. Du kommer bl.a. til at rådgive om lovgivning, indsamling af dokumentation, sikkerhed og kontakt til politi. Derudover vil du yde psykosocial støtte, da mange udsatte og pårørende har brug for dele deres historie og få lettet hjertet overfor nogle, som lytter til og forstår de svære følelser, de går rundt med. Som frivillig IT-rådgiver hjælper du udsatte med at øge deres IT-sikkerhed ved at tjekke deres enheder igennem og opsætte sikkerhedsforanstaltninger.

Hvis du er interesseret i at blive frivillig, skal du sende os en ansøgning. Vi holder løbende samtaler, og når vi har udvalgt vores nye frivillige, starter de på et uddannelsesforløb, hvor de bliver klædt på til at starte i telefonrådgivningen. Du kan læse mere om arbejdet som frivillig og ansættelseskrav længere oppe på siden.

Der er ikke noget uddannelsesmæssigt krav for at blive frivillig rådgiver hos os, og vores rådgivere kommer fra mange forskellige uddannelsesmæssige baggrunde. Måske har du arbejdsmæssig erfaring, du kan sætte i spil, en interesse for voldsområdet eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at du gerne vil gøre en forskel for udsatte mennesker og lære mere om stalking.

Vi har hovedkontor i København. Det er dog stadig muligt at blive frivillig, hvis du bor uden for Københavnsområdet. Vi har flere frivillige, der udfører telefonrådgivningen hjemmefra. Hvis du er frivillig IT-rådgiver, udfører du opgaverne på vores kontor.

Som frivillig telefonrådgiver skal du som minimum arbejde 3 x 3 timer om måneden. Rådgivningen er åben mellem kl. 12 og 15 og mellem kl. 17 og 20, og du bestemmer selv, hvornår du arbejder. Vi tager højde for, at du i nogle perioder kan have mindre tid, fx grundet eksamener, ferie eller sygdom. Som frivillig IT-rådgiver skal du som minimum arbejde 2 gange om måneden i 1-3 timer.

Som frivillig rådgiver hos os får du en masse brugbar viden om emner som digital sikkerhed, jura, psykologi, sikkerhed- og afskærmningsmetoder og samtaleteknik. Du får også praktisk erfaring med at arbejde med en socialt udsat gruppe af mennesker. Du bliver en del af en stærk frivilliggruppe og en arbejdsplads, der er fyldt med engagerede mennesker, som indgår i et tværfagligt miljø. Du bruger aktivt dine kompetencer og får løbende nye.

Frivillig IT-rådgiver

Har du særlige kompetencer inden for IT? Så har du mulighed for at bidrage med din viden og ekspertise i vores IT-rådgivning. Mange stalkingudsatte oplever at være udsat for digital stalking på deres enheder, platforme og sociale medier. Derfor oplever vi et stort behov for specialiseret rådgivning målrettet denne type af stalking. Rådgivningen vil ofte handle om at hjælpe stalkingudsatte med digital afskærmning og sikkerhed.

 

Vi søger løbende nye frivillige til at varetage IT-rådgivning. Send os en ansøgning, hvis det lyder som noget for dig.

Som IT-rådgiver forventer vi, at du:

  • Besidder stor viden om digital sikkerhed og afskærmning på sociale medier og enheder – evt. har en IT-faglig uddannelsesmæssig baggrund.
  • Har gode kommunikative evner og kan formidle teknisk viden over telefon til mennesker i krise.
  • Kan rådgive minimum 2 gange om måneden i 1-3 timer fra Dansk Stalking Centers lokaler i København.