Telefonrådgivning
25 17 73 74
25 17 73 74
Åbningstider
Mandag 12-15 & 17-20
Tirsdag 12-15
Onsdag 12-15 & 17-20
Torsdag 12-15 & 17-20
Fredag 12-15
Åbningstider
Mandag 12-15 & 17-20
Tirsdag 12-15
Onsdag 12-15 & 17-20
Torsdag 12-15 & 17-20
Fredag 12-15
OBS – Vi holder lukket onsdag d. 20/11 kl.12-15 grundet konference.
Er du berørt af stalking?
Dansk Stalking Center tilbyder gratis hjælp og rådgivning til alle personer, der er berørte af stalking, herunder stalkingudsatte, deres børn samt pårørende. Henvendelse til telefonrådgivningen kan gøres anonymt.
Telefonrådgivningen varetages af dedikerede frivillige rådgivere, der alle har en relevant faglig baggrund og som løbende gennemgår supervision, faglig kvalificering og uddannelse.
Er der udover telefonrådgivningen brug for yderligere hjælp og rådgivning, vil rådgiveren viderehenvise til centrets øvrige tilbud.
Se mere herom nedenfor.
Telefonrådgivningen kan omhandle:
- Afklaring af om man er udsat for stalking
- Strategier for afskærmning af stalking
- Indsamling af beviser
- Kontakt til politi
- Hvordan taler man med sin arbejdsplads om stalking
- Håndtering af digital stalking
- Hvordan håndterer man magtesløshed
OBS: Er du i akut fare, skal du kontakte politiet på 112
Telefonrådgivning
Specialiseret hjælp
Socialrådgivning
Psykologbehandling
Juridisk rådgivning
Gruppeforløb
IT-rådgivning
Faglig sparring
Om specialiseret hjælp
Udover telefonrådgivningen rummer Dansk Stalking Center en række specialiserede tilbud. Disse tilbud varetages af en gruppe fagprofessionelle med særlig viden og erfaring i forhold til stalking. Henvisning hertil sker på baggrund af en samtale i telefonrådgivningen. Er man tilknyttet den specialiserede hjælp, vil man have en fast kontaktperson. Dansk Stalking Center er en NGO, der er organiseret som en forening med støttemedlemmer og med en frivillig bestyrelse. Centret er derfor ikke en myndighedsudøvende organisation og varetager udelukkende hjælp og rådgivning.
Socialrådgivning/generel rådgivning
Helhedsorienteret støtte og rådgivning i forhold til sikkerhedsforanstaltninger, indsamling af dokumentation, kontakt til sagsbehandler samt rådgivning i forhold til fx beskæftigelse. Rådgivningen foregår primært over telefon og vil tage afsæt i en indledende afdækkende samtale.
Psykologbehandling
Individuelt tilrettelagt samtaleforløb der fokuserer på at stabilisere og bearbejde psykiske konsekvenser relateret til stalkingen. Behandling tilbydes til udsatte, pårørende (herunder også børn) samt udøvere, der ønsker at stoppe med at stalke. Forløbene afvikles primært ved fysiske samtaler. Vær opmærksom på, at man som udøver kan rette henvendelse til en særlig telefonlinje.
Juridisk rådgivning
Rådgivning omhandler juridiske aspekter i forhold til den gældende lovgivning, herunder tilholdslov, straffelov mm. Råd og vejledning om indsamling af dokumentation, kontakt til politi, ansøgning om aktindsigt mm. Rådgivningen foregår primært over telefon.
Gruppeforløb
Deltagelse i gruppeforløb kan ske efter forudgået visitation. I grupper af 6-8 deltagere afvikles forløb med fokus på fx psykisk påvirkning, egenomsorg, erfaringsudveksling mm. Et gruppeforløb indebærer typisk 6 mødegange af 3 timer hver 14. dag. Grupperne udbydes på nuværende tidspunkt i København og Aarhus og igangsættes ca. 3 gange årligt.
IT-rådgivning
IT-rådgivningen omhandler alle former for digital stalking, digitale krænkelser og udfordringer relateret hertil. Fx rådgivning omhandlende teknisk opsætning, gennemgang af enheder mm. Rådgivningen foregår primært over telefon, hvor man detaljeret guides og instrueres.
Faglig sparring
Tilbud om faglig sparring til fagpersoner der i forbindelse med deres arbejde kommer i berøring med stalking. Det kan fx være sagsbehandlere i en kommune eller ved politi, sundhedspersonale, rådgivere mm. Vær opmærksom på, at man som fagperson kan rette henvendelse direkte til sekretariatet.
Spørgsmål & svar
Dansk Stalking Centers tilbyder gratis hjælp og rådgivning til alle personer, der er berørte af stalking, herunder stalkingudsatte, deres børn samt pårørende.
Rådgivningen hjælper med at afklare om du er udsat for stalking. Derudover kan rådgivningen bl.a. vejlede omkring strategier for afskærmning, håndtering af digital stalking, brug af logskema til indsamling af beviser, samt rådgive omkring kontakt til politi og hvordan du håndterer magtesløshed og andre svære følelser i forbindelse med stalking.
Er der udover telefonrådgivningen brug for yderligere hjælp og rådgivning, vil rådgiveren viderehenvise til centrets øvrige tilbud. Det er rådgiverens vurdering, der afgør, om du kan blive viderehenvist.
Telefonrådgivningen varetages af dedikerede frivillige rådgivere, der alle har en relevant faglig baggrund og som løbende gennemgår supervision, faglig kvalificering og uddannelse relateret til stalking.
Hvis rådgivningen ikke har mulighed for at hjælpe dig, kan det skyldes, at det, du er udsat for, ikke er stalking. Rådgiveren vil i nogle tilfælde kunne henvise til andre hjælpemuligheder.
Alle, der har været i kontakt med telefonrådgivningen, kan klage.
Vi opfordrer til, at du hurtigst muligt kontakter os, hvis du har haft en dårlig oplevelse med vores rådgivning.
Du kan sende en beskrivelse af din oplevelse via denne klageformular.
Du har mulighed for at klage anonymt, men såfremt du ønsker svar på din klage, skal du oplyse en mailadresse, vi kan kontakte dig på. Håndteringen af de enkelte klager drøftes af rådgivningens ledelse. Hvis du oplyser navn og e-mailadresse ved indsendelse af din klage, kan du forvente at høre fra os inden for 14 dage.
I perioder kan rådgivningen opleve at modtage mange opkald. Det kan bl.a. skyldes ekstra omtale i pressen. Vil du være sikker på at komme igennem til en rådgiver, kan du booke en tid via vores bookingsystem. På det aftalte tidspunkt vil du så blive ringet op af en rådgiver.
Hvis du har svært ved at komme igennem kan det også skyldes, at du har ringet udenfor vores åbningstid.
Har du været i kontakt med telefonrådgivningen og på baggrund heraf blevet henvist til yderligere hjælp og rådgivning, skal du afvente at blive kontaktet af centrets socialrådgivere. Dette vil oftest ske ved at de indenfor 3 uger sender dig en mail, med indkaldelse til et telefonisk møde. Tjek evt. dit spamfilter.
Se film om centerets øvrige tilbud
Andre rådgivningstilbud
Lev uden vold – National hotline for vold i nære relationer
Mandecentret – personlig rådgivning til mænd
Dialog mod vold – specialiseret behandlingstilbud til voldsramte familier
Danner – rådgivning til voldsudsatte
Livslinien – rådgivning om krise og selvmordstanker